۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۹۱۵۹۳
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

مشکلات آب با مطالبه از دولت حل می‌شود| وزارت نیرو توجهی به مصوبات ندارد

مشکلات آب با مطالبه از دولت حل می‌شود| وزارت نیرو توجهی به مصوبات ندارد
عابدی با تأکید بر لزوم مطالبه از دولت برای حل مشکلات آبی کشور، گفت: اجرا نشدن قوانین و مصوبات دولت و مجلس از عوامل بروز مشکلات آبی در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تأکید بر اهمیت رودخانه زاینده رود برای استان اصفهان، گفت: در قبال زاینده رود همه وظیفه دارند و هرکسی باید به وظایف خود عمل کند، اصفهان در نقطه‌ای قرار گرفته است که برای مشکل آب استان چند راه حل وجود دارد، یکی از این راه حل‌ها استفاده از آب خلیج فارس است.

وی در ادامه افزود: صرفه جویی و مصرف صحیح، انتقال صنایع آب بر از استان و کوچ مردم استان از اصفهان، راه حل‌هایی است که وجود دارد اما باید ببینیم کدام راه حل امکان دارد. انتقال آب از خلیج فارس یک سراب است و امکان پذیر نیست و اگر هم این اتفاق رخ بدهد در مقیاس خیلی کم ممکن خوهد بود، انتقال صنایع آب بر از استان اصفهان هم اگرچه مفید است اما ممکن نیست چرا که پیوند عمیقی با زندگی و معیشت مردم اصفهان دارد.

کمبودهای منابع آبی استان اصفهان باید جبران شود

عابدی با بیان اینکه کوچ مردم از استان هم ممکن نیست، اظهار کرد: راه حل نهایی این است که حتما در کنار صرفه جویی‌ها کمبودهای منابع آبی استان جبران شود، این موضوع چیزی نیست که ما بخواهیم نظری پیرامون آن بدهیم، هرگز نمایندگان استان اصفهان طرح‌های غیرفنی و غیر کارشناسی ارائه ندادند، بلکه همیشه حرف ما این بوده است که به سمتی حرکت کنیم که نظرات کارشناسی انجام شود، تنها آبی که انتقال آن آزاد است آب شرب می‌باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی را یکی از ضروریات انتقال آب شرب عنوان کرد و گفت: آنچه باید در نظر گرفته شود این است که آب شربی باید انتقال داده شود که مازاد نیاز مصرف است، در استان خوزستان مقیاس خروجی آب میلیارد مترمکعب است اما در استان اصفهان و چهار محال بختیاری و یزد و کرمان بحث متر مکعب مطرح است، استان‌های حاشیه زاینده رود وفلات مرکزی ایران نیازمند برنامه ریزی خاص هستند که این برنامه ریزی انجام شده اما اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه رژیم حقوقی زاینده در مصوبات شورای عالی آب ذکر شده است، تصریح کرد: تونل اول کوهرنگ و رودخانه متعلق به کشاورزان حق آبه دار و مصارف زیست محیطی نظیر تالاب گاوخونی است، تونل دوم، سوم چشمه لنگان و بهشت آباد در صورت به بهره برداری رسیدن سهم آب شرب کاشان، اصفهان چهارمحال و یزد را تأمین کند، با این مصوبات مخالفتی هم نداشته‌ایم و اگر این مصوبات اجرایی شود صرفه جویی و استفاده از پساب برای صنایع هم امکان پذیر خواهد بود.

انتقال و شیرین سازی آب خلیج فارس ممکن نیست

عابدی انتقال آب خلیج فارس و شیرین سازی آب را برای شهرها و استان‌های نزدیک به خلیج فارس ممکن دانست و عنوان کرد: اگر شیرین سازی امکان پذیر بود برای آب شرب بوشهر از حدود 800 کیلومتر لوله کشی استفاده نمی‌شد. آنچه ما خواستار آن هستیم احترام گذاشتن به قوانین مجلس یا مصوبات شورای عالی آب است، آنچه از برخی نمایندگان استان‌ها دیدیم و تعجب کردیم این بود که آنها فکر می‌کنند ما به دنبال انتقال آب خوزستان برای صنعت یا کشاورزی هستیم در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز مردم اصفهان به آب شرب و حمایت مردم از تأمین آب شرب دیگر استان‌ها، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک مجامعی داشته باشیم به صورت مشترک میان استان‌های خوزستان، یزد، چهارمحال و بختیاری تا مسائل مهم کشور را بررسی کنیم، مسأله آب را نباید یک موضوع استانی دید و باید منافع ملی را در نظر گرفت. دولت نیز باید با نمایندگان استان‌های مختلف جلسه داشته باشد و دیدگاه‌های کارشناسی را بررسی کند.

وی اولویت اول در مسأله تأمین آب استان اصفهان را استفاده از منابع آبی داخل استان اصفهان برشمرد و تصریح کرد: ما دچار کمبود نظر و دیدگاه و نظریه کارشناسی نداریم بلکه آنچه که مشکل ساز شده است عدم اجرا بوده، آنچه که خود وزارت نیرو تصویب کرده اجرایی نشده است و احساس می‌کنیم اگر به دنبال نظریات جدید برویم با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. در تابستان 97 آنچه شورای توزیع عادلانه آب اجرا کرد وزارت نیرو اجرایی و حمایت نکرد.

برای حل مشکل آب باید از دولت مطالبه کرد

عابدی مشکلات آب کشور را قابل حل دانست و اظهار کرد: باید از دولت برای حل این مشکلات و اجرایی شدن نظریات کارشناسی مطالبه کرد، آنچه امروزه کم داریم قدرت اجرایی و کارآمدی است که باید وزارت کشور و وزارت نیرو به آن پایبند باشند، بیش از 5 دستور از آقای روحانی و آقای جهانگیری گرفته‌ایم برای وزارت نیرو و دستور ستاد احیای زاینده رود داده شده است اما وزارت نیرو پاسخی به این 5 دستور نداد، اینبار تلاش کردیم که تشکیل ستاد احیای زاینده رود مصوبه دولت باشد، تصور ما این است که با تشکیل این ستاد در راستای پیگیری مسائل آب استان اتفاقات خوبی رخ دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در زمینه آب رسانی و بررسی برداشت‌ها از زاینده رود، خاطرنشان کرد: تعبیه ایستگاه‌های مجهز و قابل کنترل برای آب رسانی طرح ساده ای است که متأسفانه در رودخانه زاینده رود وجود ندارد و انتظار داریم ستاد احیای زاینده رود این کار را انجام دهد.

استعفا دادیم تا استان اصفهان بیش از این تحقیر نشود

وی با اشاره به استعفای مجمع نمایندگان استان اصفهان عنوان کرد: ما شاهد بودیم که بی توجهی جدی نسبت به مشکلات استان اصفهان صورت گرفته است و همواره دولت استان اصفهان را با وعده‌های مخفیانه و عملی نشده تحقیر می‌کرد، اگر خواسته‌های استان اصفهان غیرقانونی است که نباید عملی شود اما اگر خواسته‌های قانونی و به حق و کارشناسی است باید دولت به این خواسته‌ها توجه کند، نیازهای استان اصفهان منطقی است و باید با استعفای دسته جمعی و یادآوری شرایط سخت و مشکل اصفهان، موضوع ملی بودن مسائل آب استان را گوشزد می‌کردیم و باید از آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری بابت حمایت‌های ایشان تشکر کنم.

عابدی علت حضور نمایندگان استان در مجلس را آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: اینکه ما اکنون در صحن علنی هستیم این است که بنابر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مستعفی تا زمان پذیرفته شدن استعفا باید در صحن علنی حضور داشته باشند، ما هنوز استعفای خود را پس نگرفته‌ایم و منتظر بررسی استعفای نمایندگان استان اصفهان در هیأت رییسه مجلس و صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستیم و بررسی استعفای نمایندگان استان فرصت مناسبی برای مطرح کردن مشکلات آب استان اصفهان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پذیرای هر راه حلی برای برطرف شدن مشکلات آب استان اصفهان هستیم و حتی با پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان هم مخالف نیستیم بلکه آن را عملی نمی‌دانیم، اظهار کرد: تا نظم بخشیدن به زاینده رود و اجرایی شدن مسائل قانونی صورت نگیرد برطرف کردن مشکل آب استان اصفهان ممکن نیست.

تا کنون روحانی با مجمع نمایندگان استانها هیچ جلسه‌ای نداشته

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رییس جمهورها باید با نمایندگان مجمع های استانها جلسه داشته باشند اما آقای روحانی با مجمع هیچ استانی تا کنون جلسه نداشته است و متأسفانه نمایندگان استان‌ها امکان مطرح کردن صحبت‌های خود با رییس جمهور را نداشته‌اند، اگرچه رفتار برخی نمایندگان خوزستان با رییس جمهور در صحن مجلس صحیح نبود و نسبت به این موضوع به آنها تذکر دادم اما آقای روحانی هم باید به برگزاری جلسات با نمایندگان مجمع استان‌های کشور توجه داشته باشد.

عابدی با اشاره به گلایه مندی برخی نمایندگان خوزستان پیرامون بی توجهی دولت به مشکلات آبی این استان، تصریح کرد: مطالبات نمایندگان استان خوزستان بیشتر منطقه‌ای بود تا اینکه مخالف طرح تشکیل ستاد احیای زاینده رود باشند، ما دوستدار مردم استان خوزستان و نمایندگان این استان هستیم و قطعا مشکل جدی میان نمایندگان و مردم این دو استان نیست و همه ما خواستار احقاق حقوق خود هستیم./1304/پ202/ب1

ارسال نظرات